Onverslijtbare Golden Earring

De Golden Earring heeft weer een nieuwe single: Albino Moon. Het liedje is de voorloper van een nieuwe cd die op 24 februari verschijnt. Albino Moon is de 49ste singlehit van de Haagse band sinds Please go uit 1965. Daarmee is de Earring de oudste nog actieve (en succesvolle) groep in de Nederlandse popmuziek. Enkele opmerkelijke hits:

1. Please go (1965)
De debuutsingle, die meteen een toptien-hit werd. De Earrings hadden de single gemaakt dankzij Freddie Haayen, hun latere manager die hun had verteld dat hij ze wel aan een platencontract kon helpen. Dat hij op dat moment slechts een onbelangrijk baantje bij platenmaatschappij Polydor had, zei hij er niet bij. Gelukkig voor de 'Oorringen' kon hij desondanks een contract regelen. De bandleden wilden overigens niet dat Please go werd uitgebracht, omdat ze vonden dat er vals werd gezongen. Polydor bracht de single toch uit en een top 10-hit was het resultaat.
2. Things go better/Rum and Coca Cola (1966)
Coca Cola maakte in 1966 een van de eerste reclamecampagnes waarin op een slimme manier popmuziek werd ingezet om het product te verkopen. De Golden Earrings maakten een speciale promotie-single, met op de a-kant Things go better en op de b-kant Rum and Coca Cola. Het plaatje werd weggegeven aan lezers van het blad Teenbeat, waarin ze regelmatig werden afgebeeld met een groot Coca Cola-logo in beeld.
3. Radar Love (1973)
Natuurlijk de grootste Earring-hit aller tijden, en ook de hit die de meeste covers heeft opgeleverd. Er zijn al meer dan 140 versies geteld, variërend van punk- tot hoempa-uitvoeringen. Namen als U2, REM, Bryan Adams, Def Leppard en Leo Sayer (maar ook verschillende blaaskapellen, een carillon en een Duitse punkband) hebben al een eigen draai aan de klassieker gegeven. Momenteel duikt het nummer in de Verenigde Staten weer op in een reclamespotje voor een groot Japans automerk.
4. Dong Dong Diki Digi Dong (1968)
Een bijzondere single voor de Golden Earring. Niet alleen omdat het de eerste nummer 1-hit voor de band was, maar het succes ervan leidde ook nog eens tot het succes van een andere Nederlandse band. Tijdens een feestje om het succes van Dong Dong Diki Digi Dong te vieren, ontdekte muziekuitgever Willem van Kooten de toen nog onbekende Mariska Veres, die ter plekke zong. Prompt vroeg hij haar zangeres te worden van Shocking Blue. Nog geen twee jaar later had de band een Amerikaanse nummer 1-hit met Venus (iets dat de Golden Earring nooit heeft gepresteerd).
5. Comedy is over (1970)
The Freddies was een grapje van Peter Koelewijn en Freddy Haayen, die in 1970 de single Comedy is over maakten. De muziek werd gespeeld door de Golden Earring, de zang was van Koelewijn, Haayen, Willem van Kooten en Barry Hay. Het plaatje is de geschiedenis ingegaan als de minst succesvolle top 40-hit aller tijden, want het kwam niet verder dan één weekje op nummer 40.
Algemeen Dagblad - February 4, 2003
Samenstelling: Johan van Slooten

Koelewijn en de Earring (rectificatie)

Naar aanleiding van bovenstaande rubriek (de Golden Earring-rariteit Comedy is over) op de poppagina van vorige week meldt Peter Koelewijn: ,,Het is waar dat de groep The Freddies een grap was van Freddy Haayen en mijzelf. Maar alleen Freddy was de zanger en mijn rol was die van songwriter en producer.
De Golden Earring hadden niets met die plaat van doen, dus noch Barry Hay als ik zong net als ook Willem van Kooten volledig buiten deze productie stond. De schrijver haalt een paar dingen door elkaar: Van Kooten, Haayen en ikzelf hebben begin jaren 60 twee platen gemaakt onder de naam De Praatpalen. Rinus Gerritsen, George Kooymans en Cesar Zuiderwijk hebben mij een paar jaar geleden begeleid op de cd met de titel Het heilig vuur.''

Algemeen Dagblad - February 11, 2003
Cultuur & media