Een hit of een afgang
Freddy HaayenFreddy Haayen: Please Go namen we op drie sporen op. Niet verkeerd hoor, die Philips-tafels. Dat waren behoorlijk goeie tafels... transistor-broden. Maar soms dacht ik, dat klinkt weer naar een transistor-brood, en dan ging ik naar [de GTB-studio van] G. Bakker in Den Haag, want die had een buizentafel. Dat klonk warmer. Dacht je. Vond ik ook. Maar ik denk dat het ook wel aan andere dingen heeft gelegen. Het zijn nu allemaal transistoren en het klinkt knap warm.
Rinus Gerritsen: Wij gingen niet voor niks naar Engeland. Hier werd het optimale er niet uitgehaald. Er was gewoon geen mankracht die het aankon of er ervaring mee had. Er was geen involvement. Het was een andere wereld voor ze: `die rommel doe ik even tussendoor.' Terwijl in Engeland de rock 'n' roll al sinds het begin van de jaren zestig serieus genomen werd. Het meest hippe dat hier werd opgenomen was Rob de Nijs op een gegeven moment, en dan werd het nog door Jack Bulterman gedaan. Alles zat hier nog onder de vleugels van de gevestigde orde.
Freddy Haayen: Jos Ditmars was zo'n ouwe technicus. Niet te geloven. Als er iets uit de koptelefoon moest komen, dan kwam het uit een speaker. Dat ging zo ver boven zijn pet. Die zat alles verkeerd te prikken. Verschrikkelijk lachen met die man. Schelden, schreeuwen: `ingewikkelde teringtroep... wie heeft dat nou nodig, die flauwekul.'
LakkertjeRinus Gerritsen: Als jochies zijn George [Kooymans] en ik met z'n tweeën wel eens naar GTB [studio] gegaan. Daar kon je voor een geeltje een plaatje maken. Echt waar! Die ouwe Bakker stond dan trots bij een apparaat, een gigantisch ding waarmee de plaat gelijk werd gesneden. Dan kon je een lakkertje mee naar huis nemen. Kostte 25 gulden. Vonden wij te duur. Hadden we niet.
Rinus GerritsenIf You Leave Me, dat kwam na That Day, hebben we daar opgenomen. We wilden een proefopname maken en zeiden tegen Freddy Haayen: we moeten dat bij GTB doen, daar kan je voor een geeltje een plaat maken... haha! Was wel iets duurder geworden. Voor- en achterkant op een lakker gezet, toen naar Engeland gegaan, en het daar opnieuw opgenomen. Om te bewijzen dat het daar beter kon. Naderhand is GTB in de running geraakt, toen had Erik Bakker, z'n zoon, het overgenomen, en is het een tijd lang een gangmakende studio geweest op dat gebied. Daddy Buy Me A Girl hebben we daar opgenomen en nog wel meer daarna. Want If You Leave Me had niet echt succes, dus zeiden wij: die demo was goed, dan kunnen we bij GTB net zo goed officieel opnemen. Hebben we daar een aantal opnamen voor de LP Miracle Mirror gemaakt. En toen ging Freddy er met Incrowd naar toe, Sandy Coast... iedereen nam er op een gegeven moment op.
Citaten van Rinus Gerritsen en Freddy Haayen uit het boek:
De B-kant van de Beat - Dick Slootweg
Den Haag 1989 - ISBN 90-12-06245-4
Foto's: Ronald Sweering